About Us

Monday, November 14, 2011

Sunrisebiz.blogspot

Salam Sejahtera,

Kali ini saya ingin menulis sedikit mengenai link blog ini iaitu Sunrisebiz.blogspot.com.

Sunrisebiz adalah singkatan daripada perkataan "sunrise bisness" ataupun  perniagaan matahari terbit.
Perniagaan matahari terbit ialah perniagaan yang sedang berkembang. Tak ramai orang yang belum mengetahui tentang perniagaan tersebut. Jadi sesiapa yang menceburi bidang tersebut akan mempunyai peluang yang tinggi untuk berjaya.

Perniagaan telefon bimbit sebagai contoh, adalah sunrise business pada tahun 90-an dahulu. Pada waktu tersebut, harganya sangat mahal dan tidak banyak syarikat pengeluar. Sesiapa yang menceburi bidang tersebut dahulu, sudah pasti akan memperolehi keuntungan yang berganda-ganda kerana permintaan semakin meningkat dan juga kurangnya persaingan. Sekarang, telefon bimbit boleh didapati dengan harga kurang RM100 dan sudah banyak syarikat pengeluar di pasaran. Jika kita mahu menceburi bidang ini sekarang amatlah susah kerana pasaran sudah "matured". Persaingan untuk mendapatkan pelanggan amat sengit dan amat susah untuk syarikat yang baru untuk menembusi pasaran.



Sekarang ini, saya melihat salah satu daripada sunrise bisness adalah perniagaan berasaskan internet. Tidak kiralah jual beli produk fizikal ataupun produk digital, potensinya amat besar kerana perkara ini adalah baru di Malaysia. Keuntungan perniagaan internet ialah kos promosi yang jauh lebih murah dan dapat dipromosikan kepada ramai bakal pelanggan. Pengguna internet di Malaysia berjumlah jutaan orang dan semakin bertambah dengan meningkatnya kadar penetrasi internet hingga ke kawasan luar bandar. Kemunculan laman sosial seperti Facebook yang sedang digilai ramai pula, menjadikan pengiklanan lebih mudah dan murah.

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menceburi bidang perniagaan internet ini. Anda boleh bermula walaupun tidak mempunyai modal.. Tak percaya? Ramai orang sudah membuktikannya..

Sekian dulu coretan saya. Jumpa lagi.

AbuAdib
Semenyih,Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Sila hantarkan komen anda disini. Boleh komen tentang penulisan dan macamana nak improve lagi blog ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Member's Form

Isi Maklumat Anda Sekarang
untuk tidak ketinggalan menerima update terbaru
Name
Email