About Us

Wednesday, November 30, 2011

Jahit Baju Sendiri

Salam Sejahtera,

Semalam semasa saya melayari forum terjumpa dengan satu post mengenai Ebook Cara Jahit Baju Kurung - Panduan Langkah Demi Langkah. Ia menerangkan satu persatu langkah-langkah daripada cara mendapatkan ukuran sehinggalah kepada cara menjahit poket baju kurung. Harga yang ditawarkan pula amat berpatutan. Hanya RM40 (harga promosi sekarang) berbanding dengan kursus di luar yang berharga RM200 ke atas.

 

Teringat pula zaman sekolah saya dulu. Walaupun saya seorang pelajar lelaki, saya dan beberapa orang rakan memilih Ekonomi Rumah Tangga bagi subjek kemahiran hidup. Sebenarnya kami semua teruja nak masak je, lepas masak boleh melantak free :-). Antara kemahiran yang di ajar ialah membuat baju. Oleh kerana kami pelajar lelaki, kami disuruh untuk membuat Baju Melayu teluk belanga. Kami pun belajar lah daripada membuat potongan-potongan kertas sehinggalah memotong dan menjahit. Saya masih ingat lagi masa yang paling "havoc" adalah semasa memotong kain. Kita budak-budak lelaki ni main potong sembarangan je macam gunting kertas. Hasilnya ramai yang tersalah potong. Ada yang terlebih kecil dan ada lak yang terlebih besar. Apa lagi, mengamuk lah cikgu kemahiran hidup kami. Nasib baik saya berjaya potong kain tak kecil sangat dan tak besar sangat. 

Apa yang saya sangat bangga, saya berjaya siapkan baju melayu saya. Semua jahitan dibuat dengan tangan (lepas itu dijahit dengan mesin jahit oleh ibu). Bangga dapat siapkan baju saya tersebut dan baju tu saya selalu pakai untuk pergi ke surau sekolah walaupun diperbuat daripada kain yang murah. Rasa sangat-sangat puas hati sebab itu hasil titik peluh sendiri. 

Sekarang saya dah bekerja dan berkeluarga. Berkat belajar menjahit masa di sekolah dulu, saya boleh menjahit pakaian yang terkoyak sendiri. Bila terjumpa dengan Ebook ini saya menjadi kembali teruja. Kalau saya pandai menjahit, mungkin saya boleh menjahit baju raya saya sendiri, atau pun jika dah mahir boleh ambil upah. Dapat jugak income lebih semasa ekonomi merundum sekarang ni.

Pada pendapat saya, Ebook ini sangat bagus untuk orang yang tak ada banyak masa seperti saya dan juga orang yang hendak mengikuti kursus tapi kekurangan modal. Satu lagi kelebihan Ebook ini ialah, saya boleh belajar step-by-step mengikut masa yang saya ada. Kalau ada masa lebih boleh belajar dan kalau sibuk boleh ditangguhkan dulu.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Ebook ini, anda boleh klik di sini ataupun pada mana-mana banner. Sila isikan nama dan email anda untuk kami menghantar info-info terkini pada masa akan datang.


Name
Email

Jumpa lagi.

Abu Adib
Semenyih




No comments:

Post a Comment

Sila hantarkan komen anda disini. Boleh komen tentang penulisan dan macamana nak improve lagi blog ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Member's Form

Isi Maklumat Anda Sekarang
untuk tidak ketinggalan menerima update terbaru
Name
Email